صنعت جواهر و طلا ترکیه

صنعت جواهر و طلا ترکیه

خات نیوز- ترکیه به عنوان یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان ، پنجمین بازار بزرگ طلا در سطح جهان را دارد و جزو سه کشور برتر دنیا در تولید جواهرات طلا در کنار ایتالیا و هند محسوب میشود. سالانه حدود 250 تا 300 تن جواهرات در ترکیه تولید و به بیش از 100 کشور جهان صادر میگردد. ترکیه چهارمین مصرف کننده بزرگ طلا در جهان است که حدود 6 درصد از تقاضای مصرف کننده جهانی را به خود اختصاص داده است.

صنعت جواهر و طلا ترکیه

به گزارش خات نیوز، صنعت طلا و جواهر ترکیه توانسته است با یک برنامه ریزی منظم طی 30 سال گذشته به یکی از قطب های تولید و صادرات طلا و جواهر جهان تبدیل شود. شروع تغییر سیاست های ترکیه در خصوص طلا از سال 1993 با اصلاحات مصوبه شماره 32 در خصوص حمایت از ارزش پول ترکیه آغاز و صادرات و واردات طلا در این کشور آزاد شد.

ترکیه به عنوان یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان ، پنجمین بازار بزرگ طلا در سطح جهان را دارد و جزو سه کشور برتر دنیا در تولید جواهرات طلا در کنار ایتالیا و هند محسوب میشود.

سالانه حدود 250 تا 300 تن جواهرات در ترکیه تولید می شود و به بیش از 100 کشور جهان صادر میگردد. صادرات و فروش طلا به گردشگران حدود 70 درصد از تولید جواهرات ترکیه را شامل میشود.

در حال حاضر حدود 5000 تولید کننده زیورآلات طلا و جواهرات و 35000 خرده فروشی طلا و جواهر در صنعت ترکیه مشغول فعالیت هستند. از 5هزار تولیدکننده طلا و جواهر در ترکیه حدود 1000 تولیدکننده قابلیت صادرات جواهرات را دارند و عضو انجمن صادرکنندگان جواهرات ترکیه هستنند.

50 شرکت از 5هزار تولیدکننده طلاوجواهر ترکیه بین 200-1500 کارگر دارند و در اصطلاح صنعت به عنوان کارخانه بزرگ تولید جواهرات محسوب میشوند.

در مجموع حدود 250 هزار نفر در صنعت طلا و جواهر ترکیه مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 6200 نفر شاغل در معادن طلای ترکیه هستند.

ترکیه چهارمین مصرف کننده بزرگ طلا در جهان
بر اساس گزارش شورای جهانی طلا ، ترکیه با میانگین 181 تن در سال طی 10 سال گذشته، ترکیه چهارمین مصرف کننده بزرگ طلا در جهان است که حدود 6 درصد از تقاضای مصرف کننده جهانی را به خود اختصاص داده است.

شورای جهانی طلا تخمین می زند که خانوارهای ترکیه حداقل 3500 تن طلا انباشته کرده اند.

مراکز اصلی تولید طلا و جواهر در ترکیه کجاست؟
مرکز اصلی تولید جواهرات طلا در استانبول است، اما تولید مصنوعات طلا در آنکارا و ازمیر هم گسترش یافته است ؛ همچنین در برخی از شهرهای شرق و جنوب شرق آناتولی نیز امروزه جواهرات طلا تا حدودی تولید می شود.

مرکز طلاسازی استانبول

شهر طلاسازان : بزرگترین مرکز یکپارچه طلاسازی جهان در استانبول
مرکز تولید و تجارت جواهرات طلا به نام «کویومجوکنت» در ترکیه (که به بازار سرپوشیده نیز معروف است) قرن ها قلب طلا بوده است. مجتمعی به مساحت 328000 متر مربع در زمینی به مساحت 186000 متر مربع می باشد.

Kuyumcukent دارای 2500 واحد شامل کارخانه ها، کارگاه ها، مراکز خرید و پاساژهای خرید است. پالایشگاه طلای استانبول نیز در این مجموعه قرار دارد.

خدمات این مجموعه شامل : تجارت و تولید جواهرات در ترکیه. IAR خدمات فروش فلزات گرانبها ، پالایش طلا، عرضه شمش و آلیاژهای طلا میشود.

این مجتمع عظیم در سال 2006 با مراسمی با مشارکت رجب طیب اردوغان افتتاح شد.

رشد طراحی طلا و جواهر در ترکیه
در اواسط دهه 90، شرکت ها در ترکیه شروع به استخدام طراحان کردند و در حال حاضر بزرگترین طراحی های جهان در این کشور انجام میشود. چندین دانشکده طراحی طلاوجواهر در دانشگاه های ترکیه وجود دارد و علاوه بر این دبیرستان های فنی و حرفه ای ترکیه نیز به تربیت طراحان و کارکنان واجد شرایط برای صنعت جواهرات ترکیه میپردازند.

در ترکیه امروزی ، شرکت‌های بزرگ سازنده جواهرات می‌توانند روزانه 10 مدل جدید طراحی کنند که متناسب با این مدل ها، 70 تا 80 محصول جدید هر روز در این بخش میتواند عرضه شود.

بورس طلای استانبول
شروع تغییر سیاست های ترکیه در خصوص طلا از سال 1993 با اصلاحات مصوبه شماره 32 در خصوص حمایت از ارزش پول ترکیه آغاز و صادرات و واردات طلا در این کشور آزاد شد.

در سال 1995 بورس طلای استانبول (IGE) افتتاح شد و اختیار واردات طلا نیز به اعضای IGE داده شد.

بورس طلای استانبول گام مهمی در کانال‌کشی طلا به سیستم مالی، توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا و ادغام بین‌المللی بخش طلا در ترکیه شد. پس از بورس طلای استانبول، قیمت‌های داخلی طلا مطابق با قیمت‌های بین‌المللی شد، شمش‌های طلای وارداتی برای رعایت استانداردهای پذیرفته‌شده عمومی و ظرافت اعمال شد و سیستم ساختار شفافی پیدا کرد. ایجاد بورس طلای استانبول روند توسعه مستمری را در بازار آغاز کرد و پایه ای را برای توسعه ابزارهای مالی مبتنی بر طلا در این کشور ایجاد کرد.

آدرس وبسایت بورس طلای استانبول

پالایشگاه طلای استانبول IGR در سال 2002 شروع به تولید کرد. این پالایشگاه دارای تکنولوژی تولید طلای خلوص 999.9/1000 و قابلیت تبدیل ضایعات به شمش های خلوص 995/1000 را دارد. IGR در شهر جواهر فعالیت می کند. شرکت IGR در فهرست 500 شرکت بزرگ ترکیه رتبه 61 را دارد.

بر اساس داده های ثروت 500 در سال 2012; شرکت پالایش طلای استانبول 69 پله صعود کرده و در فهرست بزرگترین شرکت های ترکیه به رتبه 61 رسیده است.

وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه ذخایر طلا در این کشور را 840 تن تخمین می زند که با اکتشافات جدید میتواند به 6500 تن برسد. در سال 2001 تنها 2تن طلا از معادن ترکیه تولید میشد که این برداشت سالانه حدود 20درصد افزایش یافته به طوریکه در سال 2013 به 33.5 تن در سال افزایش یافته است.بر اساس براوردها کشور ترکیه ظرفیت تولید سالانه حدود 400 تن طلا و 200 تن نقره را دارد.

امیر کشانی

همچنین ببینید

برخورد کشتی بزرگ تفریحی به یک کشتی موتوری در بدروم 

برخورد کشتی بزرگ تفریحی به یک کشتی موتوری در بدروم 

برخورد کشتی بزرگ تفریحی به یک کشتی موتوری در بدروم به گزارش خات نیوز کشتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *