تمدید حالت فوق العاده در ترکیه

تمدید حالت فوق العاده در ترکیه

به گزارش خات نیوز ترکیه بعد از کودتا در چهار دوره متوالی حالت فوق العاده که تا 20 جولای(30 تیرماه) ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور ‘بخشنامه های در حکم قانون’، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که وضعیت فوق العاده وضع شده در کشور در تاریخ 19 ماه جاری (25 تیرماه) به اتمام می رسد ولی تصمیم گرفته ایم که آن را تمدید کنیم.

چهارمین دوره حالت فوق العاده سه ماهه که بعد از ایام کودتای 15 جولای سال گذشته میلادی در ترکیه برقرار شده، در آستانه انقضای مهلت قانونی است و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز طی هفته های اخیر چند بار اعلام کرده است که برای پنجمین دوره نیز تمدید می شود.

برابر قانون، حالت فوق العاده در ترکیه زمانی تصویب می شود که شورای امنیت ملی ترکیه آن را پیشنهاد داده و در شورای وزیران در این باره تصمیم لازم اتخاذ شده و با ارائه طرح از سوی نخست وزیری، در مجلس این کشور تصویب و در صورت لزوم برای دوره های مورد نیاز تمدید می شود.

حالت فوق العاده در ترکیه به دولت اجازه می دهد تا بدون نیاز به مصوبه پارلمان، قوانین جدیدی را که حکم قانون دارد، تصویب و اجرا کند که به اعتقاد فعالان سیاسی، موجب محدود شدن آزادی ها و مخدوش شدن حقوق بشر شده است.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز جمعه در نشست مطبوعاتی در کاخ چانکایای آنکارا افزود: طرح تمدید وضعیت فوق العاده را به شورای امنیت ملی می دهیم.

وی در ادامه موضع‌ برخی‌ کشورها از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در ممانعت از برگزاری مراسم سالروز کودتای 15 جولای را غیرقابل قبول دانست و اظهار کرد: آنها از یک سو خود را به عنوان کشور آزادی معرفی کرده و از سوی دیگر از برگزاری مراسم در انتقاد از عاملان و حامیان کودتا علیه دموکراسی و دولت قانونی و مستقر یک کشور جلوگیری می کنند.

وی موضع گیری این کشورها در این زمینه را ریاکارانه خواند و ادامه داد: تاکنون 38 هزار و 202 نفر از متهمان کودتا از کار تعلیق و 103 هزار و 844 تن نیز اخراج شده اند و مجموع آنها 142 هزار و 46 نفر است.

وی اضافه کرد: برای 34 هزار و 320 نفر دیگر نیز حکم بازگشت به کار صادر شده است.

وی شمار متهمان مرتبط با کودتای سال گذشته ترکیه را که قرار است به پرونده آنها رسیدگی شود، 168 هزار و 796 نفر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به ‘فتو’ و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

همچنین ببینید

تصادف وحشتناک ترین دو اتوبوس در استانبول

تصادف وحشتناک ترین دو اتوبوس در استانبول

تصادف وحشتناک ترین دو اتوبوس در استانبول خات نیوز- تصاویری دلهره آور از برخورد شدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *