آخرین گزارش از اخراج پناهجویان

آخرین گزارش از اخراج پناهجویان

اندرش یوگمان وزیر داخله سویدن در مورد اخراج 60 – 80 هزار پناهجو به کشور هایشان ‏پیش داوری نموده است.

به گزارش خات نیوز این ارقام تقریباً نصف ارقام پناهجویانی است که در سال گذشته وارد سویدن شده اند. مطابق به گفته های اخیر این مقام سویدنی، نیم ازکسانیکه در جریان سال گذشته به این کشور تقاضای پناهندگی نموده اند، ‏منفی خواهند گرفت، و این یک پیش داوری تمام در خصوص اخذ/ رد اقامت پناهنجویان است. کشور های اروپای کاملاً آگاه هستند که سیل عظیمی از پناهجویان در آغاز گرما و یا ماه حمل ، بسمت اروپا حرکت خواهند نمود. این حرکت ها فقط برای دفع امید به این پناهجویان است. در حالیکه این کشور ها آمادگی های لازم را برای فصل گرما و ورود پناهجویان بیشتر به این کشور ها دارند، میخواهند حرکت های دیگری را برای دلسرد ساختن آنها نیز روی کار بگیرند.

به نظر من، این فقط برای پهن ساختن ترس در وجود کسانی است که قصد آمدن به سویدن را دارند. کشور های اروپای در این اواخر کوشش نموده اند تا با روش های مختلف پناهجویان را از آمدن به این کشور های دلسرد بسازند، بطور مثال:

1. سلوانیا، بیانیه را صادر نمود که نمیخواهد مهاجرین مسلمان را بپذیرد.
2. اتریش، هنگری و بلغاریا، با گرفتن شصت پناهجویان به بهانه ثبت و راجستر پولیس ایشان را مستقیم به قانون سختگیرانه ی دوبلین مواجع میسازند که حتی پناهجویان بعد از رسیدن به کشور مقصد، به خطر اخراج به کشور های نامبرده روبرو میشوند.
3. آلمان، با تاسیس کمپ های بدون استندرد و گرفتن 10 انگشت، به بهانه شصت پولیسی و دروغ گفتن به پناهجویان.
4. دنمارک، با تصویب قانون مهاجرستیزانه اش برای اخذ اجناس قیمتی پناهجویان و غیره محدودیت ها.
5. سویدن، با تصویب قوانین در خصوصی کنترول مرز ها (که بیشتر افغانها را متاثر نموده است)، و دادن اقامت موقت و غیره محدودیت ها.
6. سهم نگرفتن بقیه کشور های اروپای در پذیرش پناهجویان

قابل یادآوریست که این تلاش ها بی نتیجه هم نبوده است. تعدادی کثیری از پناهجویان، با دیدن چنین وضعیت دوباره به افغانستان برگشته اند.

در حال حاضر در حدود 5-10 پناهجو افغان در توقیف خانه های اداره مهاجرت سویدن برای اخراج به افغانستان قرار دارند، ولی احتمال اخراج آنها به افغانستان کم است. هیچ اخراجی از چندین ماه به این طرف به افغانستان صورت نگرفته است.
دو تن از پناهجویان افغان که دو روز قبل از طرف پولیس کشورناروی به افغانستان اخراج شده بودند، از میدان هوایی کابل، مسترد گردیدند. دلیل اینکه ایشان در میدان هوای کابل پذیرفته نشدند، ندادن آگاهی قبلی به وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان و باقی ماندن اعضای خانواده ایشان در ناوری، بوده است.
وزارت مهاجرین و عودت کنندگاه افغانستان طی یک کانفرانس مطبوعاتی از تمامی کشور های اتحادیه اروپا خواسته است تا پناهجویان افغان را بگونه مهاجر بپذیرند. این خود بیانگر اینست که وضعیت امنیتی افغانستان آماده عودت پناهجویان نیست و اینکه این وزارت آمادگی پذیرش ایشان را ندارد.
تفاهمنامه که بین افغانستان و سویدن برای اخراج پناهجویان امضاء شده بود، در سال 2009 ختم گردید. و این کشور #‏نمیتواند در صورت عدم موجودیت تفاهمنامه ی پناهجویان را به افغانستان اخراج کند. در سفر رئیس جمهور افغانستان به سویدن، برای آغاز مذاکرات در این مورد، توافق صورت گرفته است و قرار است تا چند ماه بعد، جلسه عمومی دیگری در این مورد صورت گیرد، و تا حال هیچ مواد و اجندای این جلسه آشکار نشده است.
قابل یادآوریست که پولیس مرزی سویدن بار ها از طرف اداره فرانتکس (اداره ی که برنامه های اخراج پناهجویان را کمک مالی میکند) و سازمان های مدافع حقوق پناهجویان، مورد انتقاد شدید قرار گرفته اند.
پس، من این بیانیه وزیر داخله سویدن را غیرمسوولانه خوانده و این حرکت وی را یک اقدامی برای تغیر مسیر دادن پناهجوین از این کشور میدانم.

گزارش احمد ذکی خلیل
مسوول امور مهاجرین
انجمن افغانها – سویدن

 

همچنین ببینید

رئیس‌جمهور ترکیه و پوتین بشار اسد را برای سفر به ترکیه دعوت می‌کنند؟

ترکیه خواستار عضویت در بریکس شد

ترکیه خواستار عضویت در بریکس شد خات نیوز- ترکیه به دلیل نارضایتی از پیشرفت عضویت …

یک نظر

  1. ما که فعلا در سویدن به سرمیبریم با خطر اخراج به جرمنی روبرو هستیم بخاطر که جرمنی به بهانه شصت پلیسی وبه زور10 انگشت ما را گرفته حالا سویدن میگه شصت در جرمنی دادین حالا باید برگردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *